5 Tracks med Peckerhead

Daniel Rønhave lyder det borgerlige navn som Peckerhead går under, når han til hverdag befinder sig på Østerbro, hvor han også er vokset op. En bizar og interessant paradoksal karakter, der både er frontmanden bag den danske gabberscene, men også er selvstændig virksomhedsejer.

Han proklamerer sig selv som Danmarks egen Hardcore Techno Enfant Terrible med reference til hans lyd, der ville få de fleste til at få kaffen galt i halsen, hvis det fik forvildet sig vej til P3. Gabber er lynhurtig, simpel og kompromisløs musik, hvor en distorted 909 stortromme ofte blot akkompagneres af få vokalsamples og effektlyde. Ikke desto mindre er det yderst effektivt og en energieksplosion uden videre. Vi bad Peckerhead om at introducere genren, men var også interesseret i, om Peckerhead hører andet end hurtige og eksplosive 4/4 beats.

Strøm: Gabberscenen i Danmark er ifølge dig selv nærmest ikke eksisterende. Hvis man aldrig nogensinde har hørt gabber før, hvilket nummer skal man så starte med?

Peckerhead: Det er svært at sige, hvor man skal starte. Som med så meget andet skal man bare kaste sig ud i det og holde fast. Der er et endeløst hav af hardcore tracks derude, nogle er melodiske, og andre er monotone, hårdere og hurtigere. Jeg vil gerne anbefale en klassisk artist, som rummer lidt blandede elementer, og som helt sikkert har sat sit præg på hardcore. Dette er et mærkværdigt og smukt stykke musik, som byder på en vidunderlig rejse ind i gabberens transcenderende verden.

Strøm: Du spillede i Gabberbussen under Strøm Festival i år, der kort fortalt er en halv-tacky barbus med masser af gabber og andre hardcore grene af den elektroniske lyd. Hvilket nummer husker du fra Gabberbussen?

Peckerhead: Efter min mening så er Hardcore Gabberbussen en fantastisk mulighed for at gå på opdagelse i en overset musikkultur. I hvert fald når der er tale om Københavns elektroniske musiktilbud. Med hensyn til musikken på den tur så leverede Klaus Boss et helt vildt spændende crossbreed set, som kort fortalt er meget hård energisk drum’n’bass med hardcore kicks, uforudsigelige breaks og super lækre snaredrums. Men sådan helt konkret tror jeg, at mit remix af Albertslund Terror Korps ’ATK anthem’ fik folk til at få bussen til at hoppe og gynge lidt ekstra. Alt i alt var det en fantastisk rejse.

“Efter min mening så er Hardcore Gabberbussen en fantastisk mulighed for at gå på opdagelse i en overset musikkultur.”

Strøm:Du har selv udgivet en del musik, bl.a. på SYG NOK Records. Er der et nummer, som du er specielt stolt over at have lavet?

Peckerhead: Jeg vil sige, at jeg yderst tilfreds, og også en smule forbavset egentlig, over den retning min nyere musik har taget. Udviklingen og dannelsen af den lyd jeg gerne vil producere har især taget fart i 2016, og jeg er stolt over at være en del af SYG NOK klanen. Det er en sand fornøjelse at have en ekstra lille håndfuld kreative og skøre familiemedlemmer. Men årets bedrift må nok være at sætte København på det hollandske hardcore-landkort med ’Copenhagen Bloodbank’, som er udgivet på det legendariske label Mokum Records fra Amsterdam.

Strøm: Vi forestiller os, at der trods alt er tidspunkter, hvor selv ikke Peckerhead hører gabber. Hvilket nummer hører du så?

Peckerhead: Generelt har jeg en stor appetit, når det kommer til musik, og jeg lytter til næsten alt. Nysgerrighed er en vigtig ting. For at forstå hvorfor jeg kan lide det ene eller det andet, udsætter jeg også mig selv for hovedløst popmusik og ringe EDM eksempelvis.

Strøm: Vi forestiller os, at der trods alt er tidspunkter, hvor selv ikke Peckerhead hører gabber. Hvilket nummer hører du så?

Peckerhead: Generelt har jeg en stor appetit, når det kommer til musik, og jeg lytter til næsten alt. Nysgerrighed er en vigtig ting. For at forstå hvorfor jeg kan lide det ene eller det andet, udsætter jeg også mig selv for hovedløst popmusik og ringe EDM eksempelvis.

“For at forstå hvorfor jeg kan lide det ene eller det andet, udsætter jeg også mig selv for hovedløst popmusik og ringe EDM eksempelvis.”

Jeg vil gerne forstå, hvorfor at nogle musikgenrer har en så massiv opbakning, samt om man kan hente inspiration eller stemning derfra. Men jeg må indrømme, at hiphop fra slut 80’erne og op til sen 90’erne også fylder en stor del af mit hjerte. Det er som om, at producere og tekstskrivere tog sig lidt mere tid til at bygge tracks med en helt speciel stemning, lydbillede og indhold, der ville fortælle en historie – eller måske bare ville fortælle dig, at de kunne rive dig fra hinanden med et hav af skarpe ordspil og hardcore fornærmelser. Check blandt andet hende her:

Strøm: Til hverdag er du selvstændig og producerer grafisk materiale for din egen virksomhed. Hvilket nummer hører du, mens du arbejder?

Peckerhead: Ja mand, jeg har et mindre sideprojekt kørende med storformat print, bannere og diverse folier. Det kommer lidt af, at jeg er freelance montør for et skiltefirma, og at grafikkens verden altid har tiltalt mig enormt. Når jeg ikke er ude og montere store reklamer for lufthavnen, butikskæder og andre erhverv, så står jeg i produktionsafdelingen med et par få andre, og får printerne til at gøre deres ting. Der bliver typisk lyttet til acid og techno, så de andre også kan følge med. Nu er det jo ikke altid mig, der bestemmer lyden på arbejdet, men når jeg gør, så lyder det sådan her: