Tilbageblik: Strøm Festival 2020

Vi ser tilbage på en Strøm Festival, der helt som ventet blev som aldrig før.

af | 26. aug 2020

Strøm Festival 2020 er nu slut, og vi kan se tilbage på fire dage, hvor vi på trods af corona-restriktioner alligevel formåede at få musik, fællesskab og fest ud til folket.

Nogle ting gik over al forventning, og nogle ting har vi lært af, så vi kan gøre det bedre næste gang. Sådan er det, når man insisterer på at tænke et helt festivalprogram forfra.

Stærkest tilbage står dog alligevel en følelse af stolthed over musikmiljøerne, artister og samarbejdspartnere, der  har været med på at rykke på vores ideer og har turdet tænke originalt og udfordrende fra et så usikkert udgangspunkt, som det må siges at være, når man arbejder med en festival under en pandemi.

Der skal også lyde et kæmpe tak til vores gæster, der som altid har kørt god stil og hjulpet os ved at passe på hinanden. Også en kæmpe tak til vores partnere; Statens Kunstfond, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Heineken, Frederiksberg Fonden, Tuborgfondet, William Demant Fonden og Wilhelm Hansen Fonden.

Der er ingen, der ved, hvordan det næste år kommer til at se ud. Det eneste, vi allerede nu kan love, er, at der kommer til at blive afholdt Strøm Festival igen i 2021. Datoerne er allerede på plads, så noter dem i kalenderen: 11. – 14. august 2021.

 

Vi glæder os til at se jer!

ONSDAG

 

STOR PREMIEREAFTEN I DAGMAR

Foto: Flemming Bo Jensen

Lidt over 100 gæster og crew var onsdag aften samlet i Dagmar Teatret, hvor vi havde inviteret til premiere på tre audiovisuelle værker skabt af henholdsvis Schacke, SØS Gunver Ryberg og MR IRL/Natal Zaks. Musikken var komponeret under Coronakrisen, og videoen ligeså, så hvad vi var vidne til, var et af de første kunsteriske tolkninger på den mærkelig tid vi går igennem lige nu. Efter kolde velkomst-Heineken blev grupper af gæster i bedste corona-stil seatet med et ledigt sæde imellem sig, og temperaturen i salen var nær kogepunktet, da Strøm direktør Frederik Birket-Smith indtog scenen og bød velkommen til årets festival.

De tre vidt forskellige værker blev mødt med store klapsalver fra salen, og de efterfølgende interviews med kunstnerne bag viste også, at det var med en vis stolthed, at de kunne præsentere resultatet af deres arbejde på det store lærred.

Entusiasmen og glæden blandt både publikum og kunstnerne var ikke til at tage fejl af, og Informations udsendte journalist havde da også noteret sig, at “både publikum og de tre musikere virker overvældet over oplevelsen”.

De tre værker fra aftenens premiere blev efterfølgende gjort tilgængelige online, og du kan se dem her.

TORSDAG

 

MUSIKNØRDER I H15 OG FØRSTE (OG SIDSTE) HURTIGBUS

Foto: Flemming Bo Jensen

Festivalens anden dag startede online, hvor vi under titlen ‘Producer i en Pandemi’ inviterede indenfor i studiet hos producerne ELOQ og Lille Høg (se med her). De to blev senere på dagen sat hinanden stævne i H15, hvor producer-aspiranter var mødt talstærkt op for at suge viden til sig fra de to beatmakers.

Inden da var der dømt stormøde blandt klubscenens aktører, da Københavns Frie Promotere inviterede til paneldebat om branchens udfordringer og fremtid i forbindelse med corona-krisen. Dagen sluttede i selskab med Dansk Modular, hvor unge som gamle elektroniske musik-nørder og andre nysgerrige sjæle var samlet for at dreje på knapper og snakke hjemmebyggede synthesizere.

En smule hurtigere gik det for sig ude på gaden, hvor Peckerhead gjorde klar til at sende årets første Hurtigbus afsted. Da klokken slog 20 blev 40 malerdragt- og mundbindsklædte gabberhoveder skudt afsted med en BPM på den hidsige side af 180. Da bussen vendte tilbage var musikken erstattet af et taktfast ‘Peck-er-head! Peck-er-head! Peck-er-head!’ fra passagererne.

Mens turen fra passagerernes synspunkt var en ubetinget succes, måtte vi efter en grundig evaluering konstatere, at vi, trods alle forholdsregler, ikke på en ansvarlig måde kunne gentage turen. Det var derfor med ærgerlige miner, men også en bevidsthed om, at det var den rigtige beslutning, at vi fredag måtte melde ud, at de udsolgte ture fredag og lørdag med N.E.Girl og Ida Engelhardt desværre var aflyst.

FREDAG

 

BØRNENES FEST

Foto: Flemming Bo Jensen

Fredag formiddag sendte vi landets børn og barnlige sjæle på tidlig weekend, da vi online inviterede til børnerave i selskab med Onkel Reje og Thomas Vibe. Selve ravet blev afholdt og optaget i Dansekapellet, hvor børnene iklædt refleksveste, mundbind og knæklys i bedste 90’er-stil dakkede løs til lyden af Thomas Vibe på DJ-pult og Onkel Reje på guitar.

Har du og dine børn endnu ikke haft mulighed for at se, hvordan sådan noget går for sig, kan du se et sammendrag på Strøms Facebook her.

Senere samme dag skulle den have stået i undervisningens tegn i selskab med Strøm til Børn og Onkel Reje. Grundet tekniske vanskeligheder måtte vi desværre udsætte udgivelsen til om lørdagen, der så til gengæld bød på 13 minutters ping-pong mellem Strøm til Børns Jeanette Frederiksen og hele børnedanmarks største antihelt. Se med her.

LØRDAG

 

VERDENSKLASSE PÅ BANEN – OG I CISTERNERNE

Foto: Flemming Bo Jensen

Lørdag eftermiddag kunne vi endelig løfte sløret for vores hidtil hemmeligholdte hovednavn: Kölsch. Kölsch er en af Danmarks ubetinget dygtigste DJs og et af de allerstørste elektroniske navne i det hele taget – også i udlandet. Han har spillet for fulde huse på de største klubber, headlinet festivaler som Coachella, Glastonbury og Tomorrowland og udgivet remixes for navne som deadmau5 og London Grammar. Så det var med stolthed at vi kunne præsentere, hvad vi betragter som et enestående samarbejde.

Den verdenskendte DJ og producer kunne som afslutning på årets festival opleves online fra Cisternerne under Frederiksberg, hvor droneskud, lysdesign og dj-set gik op i en højere enhed. Missede du koncerten, kan du stadig nå at opleve værket på her.

Forud for den store festivalfinale med Kölsch var der kridtet op til anden type finale under Bispeengbuen, hvor 10 hold fra den elektroniske scene dystede om den eftertragtede Strøm Cup-pokal. Strøm-legenderne 2000F og Fergus Murphy stod for raverstemning fra pulten mens Raske Penge på mic’en agerede vært og ekspertkommentator. Hårdt for sig gik det også på selve fodboldbanen, hvor favoritterne fra Strøm noget skuffende måtte se sig slået ud efter den indledende runde. Anderledes godt gik det for et stjernebesat hold fra baren Søhesten, som med sambabold og finesse sidst på eftermiddagen kunne lade sig krone med titlen som Danmarksmestre i Raverfodbold 2020.

GALLERI: UDPLUK FRA STRØM FESTIVAL 2020

Klik på billederne for at se dem i stor størrelse.

Fotos: Flemming Bo Jensen

En stor sensommer-krammer fra hele Strøm-holdet (som desværre ikke kunne forsvare Strøm Cup-titlen, men til gengæld var bedst klædt på dagen).